اقتصاد مقاومتي يك نظام اقتصادي است كه هماهنگ با سياستهاي كلان سياسي و امنيتي نظام اسلامي و براي مقاومت در برابر اقدامات تخريبي شكل بگيرد تا بتواند در برابر ضربات اقتصادي تحريمها و توطئههاي گوناگون اقتصادي نظام استكبار مقاومت كرده و توسعه و پيشرفت خود را ادامه دهد و روند رو به رشد همه جانبه خود را در ابعاد ملي، منطقهاي و جهاني حفظ كند.
اقتصاد مقاومتي رابطه نزديكي با انسجام ملي دارد. منظور از اقتصاد مقاومتي واقعي يك اقتصاد مقاومتي فعال و پوياست نه يك اقتصاد منفعل و بسته به طوري كه كشور ضمن مقاومت در مقابل موانع و ناملايمات مسير خود، روند پيشرفت پايدار خود را حفظ كند. توجه به راهكارهاي ذيل جهت رسيدن به اهداف «اقتصاد مقاومتي» ضروري است:
1ـ اصلاح الگوي مصرف
2ـ حمايت از توليد ملي
3ـ خشكاندن ريشههاي فقر و آسيبهاي اجتماعي ناشي از بيكاري در جامعه
4ـ حمايت از صادرات كالاهاي غيرنفتي
5ـ «دانش فني»، «خطوط توليد» و «ماشينآلات» و حمايت از «شركتهاي دانشبنيان»
6ـ خودكفايي كالاهاي اساسي
7- توجه به معضل تورم
8ـ «خود اتكايي»
9ـ كاهش اتكا به نفت
10ـ برقراري ارتباطات خاص اقتصادي
11ـ تلاش براي جلوگيري از اجماع در قبال نظام اسلامي در سطح بينالملل
12ـ ايجاد شركتهاي مشترك يا ايجاد ارتباطات مؤثر شركتها و مؤسسات ايراني با برخي از مؤسسات خارجي
13ـ تلاش براي جلوگيري از ايجاد اجماع و تحريم بانكي
14ـ مراقبت از توانمندي حمل و نقل كشور
15ـ شكلگيري روحيه «جهاد اقتصادي»، «توليد ملي» و «حميت ايراني»
16ـ خودداري از اسراف و ضايع كردن كالاها و ذخيرهسازي كالاهاي اساسي
17ـ برقراري ارتباطات فراوان «متكثر» بين «اقتصاد ملي» و «اقتصاد جهاني»
18ـ آمادگي براي انجام اقدامات مقابله به مثل
اينها اهداف كلاني است كه بايد به آنها دست يافت. دستيابي به اين شرايط شدني است. اين يك «مأموريت ممكن» است. نظام اسلامي قادر است با برنامهريزي، تلاش، تدوين استراتژيها و اقدامات لازم، با محوريت اقتصاد مقاومتي، بخش عمدهاي از تهديدهاي امروزين را نيز به فرصت تبديل كند.
امروز در موضوع تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بحث اقتصاد مقاومتی در کشور، نقش زنان روشن و برجسته است و در چنین شرایط اقتصادی باید در مقابل بیگانگان خودنگهدار و خویشتندار باشیم. اگر قرار است یک قدرت اسلامی پرچمدار بیداری اسلامی، تحت مدیریت مقام معظم رهبری باشد، مردم باید اقتصاد مقاومتی را بفهمند و این از وظایف سنگین شما زنان است تا با تبیین شرایط برای مردم، آنها را به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی سوق دهید.
جنگ نرم و استکبار جهانی:
آمریکایی که به شدت از ملت ما در هراس است، ایالات متحدهای که هشت سال دفاع مقدس را علیه ملت و نظام ما مدیریت کرد و 44 کشور را پشت سر صدام قرار داد، با تمامی امکانات و تسلیحات نظامی از ملت ما شکست خورد و اطمینان دارد اگر دوباره با ایران اسلامی وارد جنگ شود بار دیگر ملت ما با تفکر بسیجی هر کشوری که قصد تجاوز به خاک مقدس ایران اسلامی را داشته باشد، با شکست مواجه خواهد کرد.
این برای آمریکا قابل تحمل نیست که به طور آشکار با ایران اسلامی وارد جنگ شده و شکست بخورد و لذا حال که به چنین تحلیلی رسیده و از رویارویی مستقیم با ما در هراس است روشهای دیگری از جمله فشار اقتصادی، تحریم و جنگ نرم را در دستور کار خود قرار داده است.
فرهنگ و تفکر بسیجی:
دشمن تا زمانی که ایرانیان با تفکر و فرهنگ بسیجی، گوش به فرمان رهبر و پشتیبان منصب و جایگاه ولایت فقیه باشند هرگز جرأت تقابل مستقیم با نظام اسلامی را نخواهد داشت، که در این میان نقش زنان در این عرصه دو چندان است. اساساً زن در نظام اسلامی از جایگاهی بیبدیل و بینظیر برخوردار بوده و نگاه اسلام به قشر زن، عزتبخش و غرورآفرین است. از اینرو بانوان، در مورد مسائل خانه هنوز هم حرف اول و آخر را میزنند و به خاطر همین است که آنها میتوانند نقش مؤثر و تعیینکنندهای در بخشهای مختلف خانواده، از جمله برنامهریزیهای اقتصادی داشته باشند. زنان به جزئیات اهمیت بیشتری میدهند و شاید یکی از بارزترین تفاوتهایی که با آقایان دارند همین ویژگی باشد، چون آنها هم حوصله بیشتری دارند و هم بهتر مدیریت میکنند. بنابراین زنان بسیاری از هزینهها و جهتگیریها در مدیریت اقتصادی خانواده را میتوانند تعیین کنند.
اقتصاد خانواده به معنای چگونگی ساماندهی و مدیریت منابع خانه است. خانواده سازمانی است که در زمینه تولید و توزیع کالاهای مورد نیاز را فراهم میکند و زن بدون مناقشه به عنوان یکی از دو رکن اساسی خانواده در این سازماندهی و مدیریت، نقش اساسی را ایفا میکند. جایگاه مادری و همسری عمده منابع مصرف را به زن میسپارد و انتظار میرود که او بتواند با سازماندهی و مدیریت صحیح بین درآمدها و هزینهها، توازن برقرار کند و با برنامهریزی و اجرای صحیح در رشد و توسعه اقتصاد خانواده نقش مؤثر ایفا کند.
میتوان گفت که زنان در واقع نقش کلیدی در استفاده بهینه از منابع دارند. منابع در اینجا شامل پول، زمان و یا درآمدهای دیگری است. دسترسی به منابع سخت و از دست دادن آنها آسان است؛ از این رو باید مدیر خانواده با ساماندهی و مدیریت صحیح و سالم بتواند بهترین انتخابها را داشته باشد. خانواده غیر از منابع مادی منابع دیگری نیز در اختیار دارد که قابل تبدیل به پول نیست و در بیشتر موارد تجدید ناپذیر نیست. از جمله این منابع عشق، انسجام خانواده، خاطرات خوش و ... است و چون این منابع برای اعضای خانواده رضایت خاطر ایجاد میکند باید نقش اساسی آنها در جایگاه خاص هر کدام مورد توجه قرار گیرد تا افراد بتوانند در بالاترین سطح و به صورت مطلوب از آنها استفاده کنند.
با توجه به اينكه نقطه آغاز فرهنگ سازي در تمام برنامههاي فرهنگي از خانوادهها كليد ميخورد و با توجه به نقش محوري و تأثير رويكرد زنان در خانواده، نقش زنان در تحقق « اقتصاد مقاومتي» چیست؟
زنان هم زمان بايد چند جبهه را مديريت كنند هم بعنوان مديران اقتصادي خانواده، نقش تعيين كننده اي را هم در برنامهريزي و ساماندهي منابع مالي خانواده بر عهده دارند و هم به عنوان تربيت كننده نسل آينده، وظيفه خطير تربيت و فرهنگسازي كودكان و نوجوانان بر عهده دارند. از اين نظر نقش زنان بسيار پررنگتر از نقش مردان و هم سو و هم جهت با آنان ميباشد. مرد به عنوان نانآور خانواده وظيفه تأمين معاش خانواده را به عهده دارد و بعد از او، اين بار نوبت زن است حاصل اين دستاورد را به گونهاي در خانواده سامان دهي كند كه تمام نيازمنديهاي خانواده را تأمين كند، در همين راستا علاوه بر ساماندهي، اولويت بندي كردن مخارج و توجه به ضرورت زندگي در وهله نخست مورد توجه زنان است. چرا كه بايستي با منابع محدود، نيازهاي متعدد يك خانواده را برآورده سازد و عهده پاسخگويي به نياز خانواده، موجبات آسودگي خاطر همسر و فرزندان را نيز فراهم آورد.
حال این پرسش مطرح می شود: با توجه به نقش كليدي زنان در مديريت اقتصادي خانواده، چه راهكاري براي مديريت اقتصادي زنان و به دنبال آن خانواده ها پيشنهاد مي شود؟ ما آموزههاي اخلاقي، ديني و فقهي بسياري در مورد نقش زنان در حفظ اقتصاد خانواده داريم كه مسائل اقتصادي را از لحاظ شرعي و منطبق بر اصول اقتصادي قرآن تعريف كرده است. قرآن سهم زن را در آنچه كسب كرده و نتيجه سعي و تلاش زن ميباشد را كاملاً منحصر به خود زن ميداند، اين موضوع مي تواند در تنظيم روابط اقتصادي خانواده و اينكه زن به عنوان برخوردار اقتصادي مديريت اقتصادي خانواده را بر دوش ميكشد مهم باشد.
علاوه بر آن زنان با انجام كارهاي خانه داري مانند نگهداري از كودكان و سالمندان، پختن غذا، توجه به بهداشت و نظافت خانه و خانواده علاوه بر اينكه نقش مهمي در اقتصاد خانواده دارند، شاخص سرمايه ثروت ملي را نيز به طور چشمگيري افزايش مي دهند. زنان علاوه بر كار خانه داري با انجام فعاليت هاي اقتصادي يا در حوزه اجتماعي و يا در حوزه اشتغال خانگي مي توانند در ساعات اوقات فراغت، ضمن انجام يك فعاليت مطابق با سابقه و علايق خودشان سهمي در تأمين هزينههاي خانواده به عهده گيرند. معمولاً حاصل اين فعاليت اقتصادي زن باعث خروج خانواده از خط فقر مي گردد. حضرت علي (ع) سه خصلت متانت، احتياط و حسابگري را از ويژگي هاي مهم زن مسلمان ميداند. آن حضرت به زنان حسابگر ارج مينهد و متذكر ميشود كه زنان حسابگر و دقيق از مال و آبروي همسر خويش مراقبت ميكنند. به اين ترتيب زن به عنوان فعال در عرصه خانواده و تربيت فرزند ضمن گرم كردن نهاد خانواده به عنوان مهمترين وظيفه با حسابگري و تحت نظر در دخل و خرج خانواده را نيز به سامان مي رساند.
نقش زنان در آموزش مصرف صحيح در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي به كودكان:
به فرموده امير مؤمنان علي (ع) زن ناظر و مسئول امور خانه و همسرش است. يكي از وظايف زن به عنوان مسئول خانه و خانواده انتقال ارزشهاي اخلاقي به نسل بعد است. مادر صرفه جو، بچه هايش را صرفه جو تربيت ميكند. مادري كه نگرش اقتصادي دارد، فرهنگ اقتصاديش را به خانواده و فرزندان منتقل ميكند و مانع از بريز و بپاشهاي بي مورد ميشود. نقش اقتصادي مادر در كل خانواده جاري، به طور كلي بخش اعظمي از تربيت، الگوپذيري متربي از مربي است و از طريق گفتار، كردار و رفتار در وجود بچهها نقش ميگيرد.
سخت کوشی زنان ایرانی:
بزرگترين هنر زنان و مردان ایرانی سخت كوشي آنهاست و آنها اين گنج را مديون پيشينيان خود هستند. خانوادههاي ایرانی به خوبي ميدانستند كه براي زندگي و خوب زندگي كردن بايد كار و تلاش كنند به همين جهت آب را از دل خاك با حفر قنات به روي زمين آوردند. روحيه تلاشگري و امرار پدراني است كه در سياهي هاي چاه و در راهروهاي تنگ و باريك قنات با ضربههاي كلنگ و تيشه آب، اين مايه حيات را براي تداوم ماندن در كوير با زحمات و مشكلات زياد به دست آورد و طبيعت قهرآلود اين خطه به مردمانشان آموخت قناعت را، و اقتصادي زيستن و قدر دانستن داشتههايشان را و اگر مروري بر فعاليت هاي گذشته زنان ایراني داشته باشيم، خواهيم ديد كه زن ایراني چه شهري و چه روستايي زني سخت كوش و سازگار بوده است قناعت و صرفه جويي ساده زيستن و سازگاري از مهمترين ويژگيهاي او بوده و از ديرباز داشتن فرهنگ قناعت و استفاده بهينه از مواهب الهي جزء شاخصهاي زندگي آنان محسوب ميشده است. براي مصرف بهينه در اين شرايط سخت اقتصادي و تحريم بايد به اين نكته توجه داشت. آموزش يكي از محورهاي اصيل براي خانواده هاي ايراني است اگر هر خانواده اي بياموزد كه درست مصرف كند و با صرفه جويي امكان استفاده از ساير مواهب را براي خانواده فراهم كند، شادي و نشاط را براي خانواده به ارمغان ميآورد.
آموزش و اقتصاد مقاومتی:
يكي از مهمترين ابزار و برنامه ها جهت صرفه جويي و جلوگيري از اسراف، آموزش است. آموزشي كه منجر به تغيير نگرش و اصلاح باور و كردار نادرست شود. در همين راستا تهيه برنامه هاي آموزشي و استفاده از ابزار رسانه بسيار مفيد فايده است. بازيابي هويت زن ايراني و پرهيز از تجمل گرايي و چشم و هم چشميهاي نامناسب و توجه زنان به اين نكته كه بايد روي توليد ملي كار شود و از خريد محصولات خارجي حتي المقدور خودداري كنند و اين كه با خريد محصولات توليد داخل به توسعه و پيشرفت اقتصادي كشورمان كمك كنيم سبب مي شود تا زنان ما انشاءالله در اين جهاد اقتصادي موفق باشند.
الگوهای دینی در مدیریت اقتصادی خانواده:
حضرت زهرا (س) همانگونه که در تمام شئون الگویی حسنه است در این مورد نیز برای بانوان بهترین الگو در مدیریت و سازماندهی اقتصاد خانواده است و جالب است که در زندگی حضرت زهرا (س) نقش منابع غیرمادی در اقتصاد خانواده مهمتر از منابع اقتصادی است. ارسطو علم اقتصاد را علم خانهداری میدانست اما هنر اقتصاد خانواده به معنی برقراری تعادل میان منابع محدود درآمد و مخارج است و تأمین اقتصادی رمز بقای خانواده است. نقش منابع آنقدر اهمیت دارد که کارشناسان مدیریت اقتصاد خانواده آن را بهعنوان یکی از ارکان تحقق رویای خوشبختی و موفقیت مطرح میکنند. انتخاب قلب اقتصاد خانواده است. اعضای خانواده دوست دارند بهترین نوع غذا را مصرف کنند، زیباترین لباسها را خود تهیه کنند. در بهترین نقطه شهر و در بهترین منزل زندگی کنند و بهترین وسایل و امکانات را در اختیار داشته باشند. بهطور مکرر سفر بروند، بهترین آموزشها را برای خود فراهم کنند و ... واقعیت این است که اگر چه این درخواستها به وسیله همه خانوادهها مطرح میشود اما واضح است که فقط درصد کمی از خانوادهها قادر به تأمین این خواستهها هستند.
درآمد خانواده ها و انتخاب مطلوب:
درآمد هر خانواده میتواند مقدار محدودی از این خواستهها را برآورده کند، از این رو خانواده باید از میان خواستههای خود انتخاب کند. بهترین و اقتصادیترین انتخاب برای خانواده، انتخابی است که بیشترین رضایت خاطر و خشنودی را برای اعضای خانواده به بار آورد. اقتصاددانان به جای رضایت خاطر از یک اصطلاح علمی به نام «مطلوبیت» استفاده میکنند. آنها میگویند بهترین انتخاب، انتخابی است که بیشترین مطلوبیت را برای خانواده ایجاد میکند. زنان در مدیریت و برنامهریزی الگوهای مصرفی در خانواده نقش اصلی را دارند. در جوامع سنتی این نقش زنان بیشتر در موضوع قناعت در خانواده مطرح است. برخی کارشناسان مصرف را کلید مهم تحولات اجتماعی بیان میکنند. از آنجا که سطح زندگی افراد در جامعه دچار تغییرات اساسی است نگاه امروز به اقتصاد نگاهی وسیع و گسترده است. در قدیم مصرف، یک رفتار اقتصادی معرفی میشد بهطوری که افراد غنی به لحاظ درآمد بالا کالای بیشتری مصرف میکردند در حالی که امروز مصرف وسیلهای شده که افراد شخصیت خود را به دیگران نشان میدهند و در واقع مصرف به یک رفتار اجتماعی تبدیل شده است. اگر در خانواده مصرف و استفاده از کالاهای مصرفی توسط مادر خانواده مدیریت نشود اقتصاد خانواده دچار مشکل میشود. زن با استفاده از جایگاه ویژهای که از لحاظ احساسات و عواطف در خانواده دارد میتواند روی الگوی مصرف و نظام اقتصادی خانواده تأثیر مستقیم داشته باشد.
دسترسی اعضای خانواده به منابع درآمد:
چگونگی توزیع منابع در دسترس خانواده بین اعضای آن بسیار مهم است و واضح است اگر یکی از اعضای خانواده قسمت بیشتری از درآمد خانواده را به خود اختصاص دهد سهم کمتری برای دیگران میماند. در اینجا یک راه حل طلایی برای توزیع مناسب درآمد خانواده پیشنهاد میکنیم. فهرستی از خواستهها و انتخابهای ممکن را بنویسید. انتخابها را آنقدر با هم عوض کنید که به بهترین انتخاب با توجه به درآمدتان دست پیدا کنید. توجه کنید که هر خانواده سازمانی است که تولید و توزیع کالا را انجام میدهد. مکانی است که در آن گروهی زندگی، کار و بازی میکنند و عمل هر یک بر دیگری اثر میکند. پیداست که درآمد خانواده تنها میتواند درصدی از نیازهای افراد خانواده را تأمین کند. از این رو باید از میان خواستهها بهترین و لازمترین انتخاب بهعمل آید. نیاز به انتخاب در تمام طول زندگی وجود دارد. انتخاب کالاهای مختلف بستگی به درآمد خانواده و تشخیص آنها دارد. هر چه درآمد محدودتر باشد انتخابها هم محدود میشود و در نتیجه باید انتخابها درست و بهینه باشد تا بیشترین رضایت خاطر و مطلوبیت را برای افراد خانواده به بار آورد. برای رسیدن به این سطح، همکاری پدر و مادر لازم و ضروری است ولی نقش مادر با توجه به مسئولیت مادری و همسری از پدر مهمتر است. بریز و بپاشها و مخارج فرعی و غیرضروری یا گاهی زیانآور نه تنها سطح بهرهوری خانواده را کاهش میدهد بلکه بهصورت فرهنگ و عادت نامطلوب به نسلهای آینده منتقل میشود.
سخن پایانی:
جنگ فرهنگي دشمن يکي ديگر از طرح هاي پيچيده استکبار جهاني است که در جديدترين اقدام خود با توهين به ساحت مقدس پيامبر مکرم اسلام (ص)رقم خورد که نشان از عجز و ناتواني دشمنان اسلام داشت . هدف دشمنان از جنگ نرم و شبيخون فرهنگي چيزي جز از بين بردن هويت و اصالت جوانان ايران اسلامي به خصوص زنان با غيرت و نقش آفرين نيست و آنان مي خواهند عزت زنان ما را از بين ببرنند ولي مطمئن باشند با بصيرت و روشنگري مقام معظم رهبري تمامي نقشه هاي شوم آنان نقش برآب خواهد شد.
امروز برنامه ريزي پيچيده دشمن در بحث جنگ اقتصادي است ، تحريم اقتصادي از جمله توطئه هاي استکبار عليه ايران اسلامي است که مردم ايران خواهند توانست با توجه به منويات مقام معظم رهبري با تکيه بر اقتصاد مقاومتي اين نقشه شوم دشمن نيز برطرف خواهد شد و نقش زنان در اقتصاد مقاومتي پررنگ است و وظيفه زنان در جنگ اقتصادي دشمنان عليه انقلاب اسلامي دوچندان شده است .
منبع :http://www.fatehnet.ir
نظرات شما عزیزان: